Tobbe tycker till!

Götaholmaren är väldigt nöjda med att presentera sin första gästbloggare! Det är ingen mindre än Götaholms egen Tobias Petersson:

 

Hej!

 

Mitt namn är Tobias Petersson och jag spelar i Götaholm, för er som inte vet exakt vem jag är så är jag den lille killen som oftast är grinig på plan som en viss Rasta skulle beskriva mig. Men skämt åsido, jag har under hela året velat skriva ett gästinlägg till bloggen men det har inte blivit av helt enkelt. Med detta inlägg tänkte jag faktiskt försöka berätta hur jag ser på fotbollen, lagen och spelarna i div 6a 2012.

Vi har ju fått följa med Fredrik ”Rasta” Airostos tankar och inslag om hur han ser och berättar om just denna divisionen, just därför tänkte jag att varför inte skriva vad jag tycker och tänker. Inget emot det Rasta skriver han gör ett riktigt bra jobb, men tänkte de kan vara kul och få höra lite annat en just det Rasta skriver.

 

Men som sagt här följer då vad jag tycker och tänker om lagen i div 6a.

 

Björndammens BK

Ett farligt lag att möta på det sättet att de spelar verkligen efter sina förutsättningar och jag tycker de lyckas väldigt bra med de. Dock hade jag inte trott att de skulle vara med så högt upp i tabellen som de är och det är alltid kul och se sådana här uppstickare! Tror att de är väldigt nöjda med årets säsong men de kommer säkert att ha högre målsättningar till nästa säsong!

 

Bokedalens IF

Detta är ett lag som jag tyckte spelade en riktigt intressant och rolig fotboll 2010, det året då Bokedalen samt Bergum gick upp till div 5. Det året spelade de som sagt en fin och kreativ fotboll. Men som jag har fattat det så tappade de ett par tongivande spelar innan de hann spela div 5 vilket gjorde att de åkte ur med dunder och brak. Sen nu i år var de som sagt tillbaka i div 6, jag hade väldigt dålig koll på dem innan säsongen börja men de gick väldigt bra för de på träningsmatcherna samt första matchen mot Croatia. Sen vet jag inte vad som hände med laget från Jonsered, de förlorade och förlorade match efter match och man insåg nog ganska tidigt att detta kommer bli en tuff säsong! Men med 2 lag som drog sig ur hyfsat snabbt upptäckte man ju att endast 1 lag åker ur.

Jag hoppas att Bokedalen finns kvar 2013, åker de ur så hoppas jag att de snart är tillbaka!

 

Croatia Göteborg

Croatia är ett mysterium för mig enligt mig har/hade de en riktigt bra trupp inför säsongen. Men redan första matchen mot BIF fick man problem till matchen hade man med sig 11 man varav en av de var tränaren själv, Dragan Prorokovic. Inget illa mot Dragan som fotbollsspelare men detta är ju inte den ultimata starten på en säsong. Redan efter den matchen började ju ryktena gå att Croatia kanske lägger ner, men icke sa nicke de fortsatte och fick ett par fina resultat i början av säsongen.

Men ju allt närmare vi kom sommaruppehållet började ”krisen” att smyga på dem och nu efter sommaruppehållet har de endast plockat 1 poäng mot just Götaholm. Detta är ju inte bra men man kan ju bara önska de lycka till nästa säsong.

 

Gårda BK

Mitt favorit lag i serien helt klart samt det allra jobbigaste laget att möta. Ett Gårda i form samt sin bästa möjliga trupp spelar den roligaste, smartaste fotbollen i serien. De är stora, tunga och jobbiga att möta, men det som gör att det är mitt favorit lag i serien är just de att de har individer som är så skickliga. Sen är Gårda ett av de lag som spelar på just de dom är bra på, alltså spelar efter sina förutsättningar. Gårda är också ett lag som blandar och ger ena matchen kan de vinna helt överlägset och vinna men sen till nästa match förlorar man på ett övertygande sätt. Får man bara kontroll på detta och behålla spelare till nästa säsong så blir de jäkligt farliga till liga segern nästa säsong.

 

Götaholms BK

Jaaa, alltid svårt att skriva om sitt egna lag men jag ska ge det ett försök. Jag tycker helt ärligt att vi har en av de bästa startelvor i serien om man ser att alla är tillgängliga. Tyvärr för våran del har vi haft skador/sjukdomar/jobb som gjort att vi sällan spelar med samma lag 2 matcher i rad. Detta har vart vårt största problem iår. Men jag ser en ljus framtid får vi behålla stommen i laget samt kanske plocka in lite mer gubbar få lite mer bredd på truppen så kommer vi att hota om seriesegern nästa säsong.

 

Lekstorps IF

De har alltid varit ett bra lag men haft väldigt svårt att gå hela vägen! Tror att alla kan hålla med mig om att åka ut och spela i Gråbo är den värsta bortamatchen av alla. Ett riktigt ”bonkargäng” stora tunga spelare som även kan lira boll! Dock tycker jag att deras fotbollsfilosofi inte är den allra bästa, och med detta säger jag inte att de spelar en tråkig fotboll för vinner man matcherna så har man oftast varit det bättre laget just för att det gäller att vara effektiva samt att man inte släpper in något mål. Visst det vinner mycket matcher med 1 mål men det talar ju också om att det är extremt effektiva och är inte det egentligen vad fotboll handlar om? Jag personligen tycker Lekstorp förtjänar att prova på div 5 fotboll men tyvärr inte till nästa år då jag tror United Africa tar klivet upp.

 

Marieholm BoIK

Kanske det roligaste laget att titta på iår, otroligt målglada spelar en attraktiv fotboll som har lönat sig. Tyvärr har de förlorat några viktiga matcher som lett till att de halkat efter i serien. Men jag tror Marieholm har kommit en bra bit på vägen att komma tillbaka upp i seriesystemet där de hör hemma?

 

Olskrokens IF

Ett knepigt lag, man vet aldrig vart man har Olskroken en matchen står en utespelare sen nästa match har de en målvakt och chockat många motståndare med ett hårt och kraftfullt spel. Svårt och säga hur det kommer gå nästa säsong men jag tror Olskroken kommer chocka oss alla även nästa säsong!

 

United Africa FC

Seriens vinnare enligt mig! Av den enkla anledningen att de vinner sina matcher, det kan vara på ett övertygannde sätt de kan vara en tråkig 0-0 match men så avgör det på slutet. Men har man den styrkan att vinna sina matcher så ska man bara vinna en serie. Trist för Africa så det slutade förra säsongen men hoppas det lärt sig en läxa till denna säsongen att fusk lönar sig aldrig! Får önska United Africa lycka till nästa år i div 5!

 

Västkustens BK

Har underpresterat iår och tyvärr åker de ur. Synd för ett sådant talangfullt lag men har man svårt att alltid fixa folk till matcherna så är det inte lätt att hålla sig kvar i en serie! Jag hoppas att Västkusten inte lägger ner till nästa säsong utan hoppas på att man kan se det tillbaka i div 6 till 2014.

 

Öjersjö IF

Otroligt jobbiga att möta enligt mig, här snackar vi tunga långa spelare att möta riktigt starka på sina fasta situationer och brukar ta vara på de iallafall mot oss i Götaholm. Har haft lite problem att hitta ett fungerande spel men har helt klart varit en positiv överraskning denna säsong. Tror dock att de vill och kan göra bättre ifrån sig nästa säsong!

 

Jag tänkte nu nämna 3 spelare som enligt mig är de viktigaste spelarna i sina lag.

 

Den första spelaren som jag tänkte hylla är Toni Ceesay,ledargestalt och lagkapten för Marieholm. En riktigt målfarlig anfallare som har levererat i stort sett varje år. En spelare som håller ihop sitt lag på planen. En spelare med fötterna på jorden, en trogen Marieholmsspelare.

 

Den andra är Simon La Verghetta, tror många håller med mig om att han kanske är seriens bästa spelare och framförallt Gårdas viktigaste spelare. Gårda älskar att crossa bollar till hans kant och det ska de fortsätta med. En riktigt duktig fotbollsspelare som älskar utmana sin försvarare och gå in i banan och dra till med sin högerfot! Stora frågan är väl om Simon spelar kvar i Gårda även nästa säsong?

 

Den tredje är Robin Granqvist, en riktig kugge på Lekstorps mittfält. En riktig kämpe som inte ger upp i första taget. Lagkapten och generalen i Lekstorp. Klarar LIF´s mittfält sig utan honom på planen?

En kille som tydligen gillar ost? Precis som jag gör!

 

Tobias Petersson

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0