FC Bosona i fokus!

Götaholmaren hoppas att alla hade en trevlig midsommar. För egen del blev det ganska lugnt men det blev en sväng på stan där det var oväntat tätt med 6A-spelare! Även om det sved så blev det en liten pratstund med Croatias Boris Lesic och lite senare dök Öjersjö-duon Jakob Hasslöw och Freddie Jillesjö upp. Hasslöw dementerade starkt att han snodde ett mål från Pierre Högberg i Öjersjös senaste match...

Mycket möjligt att även en Elisedalspelare dök i i vimlet på the Dubliners.


En suddig Tobbe i röda byxor...
-----------------------------------------------------------------------------

Götaholmaren hade rätt när man antog att Jihad El-Hajj gjorde Croatias första mål mot Götaholm. Det var alltså inte Ricky Morjaria som det står i förbundets rapport.

Enligt en anonym Croatiakälla kan Ricky Morjaria inte stava till mål ;-)

-----------------------------------------------------------------------------

Matchfakta från matchen Olskrokens IF - Björndammens BK har nu kommit in. Eller rättare sagt målskyttarna har kommit in.

0-1 Eric Björn (BBK)
1-1 Lars Fridén (OIF)
2-1 Lars Fridén (OIF)
2-2 Alexander Felin (BBK)

Tyvärr inga tider för målen eller rapporter om gula kort. Mycket möjligt att det inte blev några kort, även om Götaholmaren har lite svårt att tro det ;-). Vi får se om matchrapporten uppdateras...

------------------------------------------------------------------------------

FC Bosonas matchrapport från 0-0 matchen mot United Africa har nu dykt upp på klubbens hemsida.

FC Bosona började matchen bäst och Darmin Muslimovic (för dagen anfallare) och Sean Grebovic skapade några bra lägen dock utan att göra mål. United Africa var inte ofaliga och även de skapade farligheter men skärpan saknades även där.

Det var en halvlek full av kamp och FCB låg bra i sina positioner och var beredda på UAFC:s försök att hitta sina snabba offensiva spelare i djupled.

I andra halvlek tar dock UAFC över spelet mer och FCB får inrikta sig mest på försvar och att jaga boll. Trots stort bollinnehav så skapar United Africa inte så många jättefarliga chanser. UAFC har förvisso en boll i ribban men Bosonas målvakt är där och hade troligtvis nått bollen om den gått lite lägre. Många av avsluten kommer via skott från distans.

FCB skapar några halvchanser genom att flytta upp sina duktiga huvudspelare på fasta situationer men matchen slutar mållös.

Tränare Grebovic var nöjd med lagets insats och att spelarna visar sitt hjärta för klubben.

Matchrapporten hittas HÄR.

------------------------------------------------------------------------------

Nu blir det ännu mer FC BosonaGötaholmaren pratat lite med den spelande tränaren Sean Grebovic men även med spelarna Haris Memisevic och Betim Bajrami.

Spelande tränaren Sean Grebovic

Till och börja med, hur har din fotbollskarriär sett ut innan du hamnade i FCB?

Jag har spelat lite överallt från Lundby när dem lira i superettan (dock u-truppen med bland annat Tobias Hysén), GSIF under studietiden, SG-97 i trean, Bosna IF i femman, Kortedala i fyran. Däremellan Vardar och Velebit en jättekort stund.

FCB var är ju nykomlingar i 6A. Vad tycker du om serien och har den varit som du förväntade dig?

Sexan är väldigt tuff och jag har verkligen inte förväntat mig en så jämn serie. Alla lag kan verkligen slå alla och om man inte är laddad och redo varje match så kommer man torska matchen. Minsta underskattning straffas med förlust. Stor variation på lag och spelsystem så det gäller verkligen att tänka på allt om man ska vinna.

Nu när ni mött alla lagen. Vilket lag imponerar mest på dig? Och är det någon spelare i något annat lag som imponerat särskilt mycket?

United Africa
har imponerat men dem har jag känt till sedan tidigare och vetat att dem var bra. Om du kommer ihåg innan serien startade sa jag till dig att man ska se upp med dem. Sedan tycker jag att Västkusten spelade fantastiskt mot oss men tyvärr för deras del har dem inte kunnat följa upp samma spel match ut och in. När det gäller enskilda spelare så tycker jag att Olskrokens Söderström är väldigt kraftfull som anfallare och därför fick jag gå ner som vänsterback i den matchen för att hjälpa med tyngden (ca 100kg) mot honom. Anfallarna i Marieholm är duktiga och alla anfallare i United Africa också!

Du har ju mest agerat anfallare iår, är det någon särskild försvarare som varit extra jobbig att möta?

När det gäller försvarare jag mött så är det inte många som har gett mig stryk, för det mesta brukar jag dela ut smällar på grund av min tyngd, men jag fick faktiskt åka på en rejäl smäll och det var mot mittbacken i Götaholm, kan inte hans namn men han var stor och det gjorde ont trots att jag reste på mig kvickt men kände det långt efter smällen! (Götaholmaren antar att denne försvarare var Martin "Ljungan" Ljungdahl, känd för att bjuda på en flygtur med Ljungan Airlines då och då).

Efter 0-0 nu senast mot UAFC är ni med i den absoluta toppen? Vad är det som ligger bakom denna framgång?

Efter matchen mot Africa har det känts riktigt bra. Vi ligger delad etta och är efter i målskillnaden men det kan ändras snabbt. Det som ligger bakom att vi ligger där vi gör är att spelarna ger verkligen allt och aldrig ger upp. Det är stor vinnarmentalitet i laget och trots att vi ligger under många matcher så kommer vi tillbaka och vänder den. Under förra året i sjuan och i år i sexan har vi vänt massvis med matcher och det är verkligen ingen slump. Sedan är det alltid många personer på träningen och jag för statistik över det och medel ligger på 22 spelare per träning. Det tillsammans med en stor portion passion, engagemang från ledarna och alla andra kring klubben gör att föreningen blir starkare för varje dag och växer på alla möjliga plan.

Vad anser du är det svåraste med att vara både spelare och tränare?

Att vara både spelare och tränare skulle jag verkligen inte rekommendera någon. Vi gjorde det i år på grund av finansiella orsaker. Det är svårt att vara ”jämlik” med spelarna på plan och i nästa stund bestämma över vad dem ska göra i nästa övning eller situation. Respekten mellan ledare/spelare kan lätt tappas och det är omöjligt att tillfredsställa alla i laget . Som tur är i Bosona är inte jag ensam ledare utan delar det med Damir Kurbasic och han tar hand om laget under själva matcherna. Det är omöjligt att se taktiska förändringar som spelare men vid sidan om kan du se saker och förändra dem.

Är det någon särskild spelare som du vill lyfta fram som varit extra bra under våren?

Många i laget har imponerat på mig hittils bland annat våra unga framtidslöften (Elvin Motovac, Dzani Hodovic, Benjamin Grozdanic), sedan har Mirza Dervisevis varit otroligt stabil som mittfältare samt kaptenen Tin Vukusic och målvakten Almedin Babacic.

Vad hittar vi FCB om fem år?

FCB om 5 år? Hmm jag tror vi kommer att vara ett stabilt lag i fyran (då är jag ödmjuk) men trean är inte omöjligt heller. Det finns jättemånga duktiga bosnier i många lag i högre divisioner och dem bara väntar tills vi spelar lite högre upp för att ansluta till oss . Då kan det gå rätt fort uppåt i systemet å andra sidan om man inte är försiktig och har rätt principer och grunder så kan det gå lika fort åt skogen och man raserar allt man byggt upp relativt fort.

FCB har lyckats locka till sig en hel del duktiga spelare, ofta med rutin från spel högre upp. Har ni några nya ess i rockärmen nu till höstsäsongen?

Vi har jättemånga spelare registrerade i FOGIS och många kan inte träna och spela på grund av jobb men till hösten kommer vi få tillbaka Thomas Bahnson tillbaka från Stockholm, Khaled (mittfältare från Palestinska) kommer att skriva på under dagarna och vi hoppas också på en riktig förstärkning i form av en spelare som spelat i division 2 men än så länge har vi bara hans ord och ingen underskrift. Kommer han till oss då lär vi dominera mittfältet garanterat. Jag vill inte nämna hans namn eftersom han är jättekänd lokalt och det vore inte rätt. Men jag hoppas!!!

Till sist: Tunnla Darmin ELLER avgöra två-målsspelet på träning?

Haha, det råder stor rivalitet mellan mig och Darmin i alla sporter inte bara fotboll. Men drömscenario är alltid att tunnla honom och vinna mot hans lag i alla spelsekvenser. Vi brukar alltid dela lag där han är på ena sidan och jag på andra, det är mycket roligare på det sättet. Vi är väldigt tävlingsinriktade och kan man trycka ner den andre och vinna hela tiden så gör man det. INGA PARDONER det är bara så....

Tack själv och glad midsommar och ha det jättefint under semestern tills vi mös igen den 18:e augusti och då vill jag ha revansch.

Götaholmaren tackar självklart Sean för att han tog sig tid och svarade på våra frågor!


Haris Memisevic

För det första, hur har din fotbollskarriär sett ut innan du hamnade i FCB?

Jag började min fotbollskarriär när jag kom till sverige som 15-åring. Vi spelade med kompisar på en grusplan i Bergsjön och det blev mest slumpen att jag började i ett riktigt lag.  Det blev GAIS juniorlag och jag såg det mest som en möjlighet att lära mig svenska, för fotboll kunde jag inte spela. Jag kunde som bäst slå en passning på 3 meter. Jag "sparkade boll" dag och natt, på vintrarna kunde jag och polaren skotta en grusplan hela dagen för att få sparka lite boll innan det blev mörkt.

Jag spelade i GAIS i två säsonger innan jag drog till Kortedala IF och började utvecklas på riktigt under dåvarande tränare Sefik Bozdag. På så kort tid så började jag kämpa om en plats i division 4 som vänsterback! Fick lira lite som yttermittfältare men det var för bra spelare på den positionen så att jag fick fokusera på det jag var bra på - kriga till mig bollen och spela vidare.

Efter ett tränarbyte så ville jag testa lyckan på nytt i GAIS och det blev spel med U21. Jag insåg att jag inte utvecklades och karriären i GAIS slutade med 4-5 b-lagsmatcher vilket då var stort för mig.

Jag vände tillbaka till KIF och utvecklades under Janne Bjernfeldt som lärde mig massor om fotboll, en sann ledare på och utanför planen. Under åren blev det några korta turer till andra lag som Bergsjö IF & Bosna IF, men KIF var alltid självklart val för mig.

Förra säsongen var dock den roligaste för min del, då vi vann division 5 med KIF. Jag har tidigare vunnit division 5 med KIF men förra säsongen fanns det en speciell stämning i laget som inte går att beskriva.
Coachen P.O Hansson fick fram något i spelarna som inte många andra lyckats tidigare i klubben.
Då jag redan hade bestämt mig att satsa på domarkarriären så blev det ett tungt avsked från KIF och en självklart flytt till FC Bosona sedan tidigare kontakt med Sean Grebovic.

Du var ju en av anledningarna till att Kortedala gick upp från femman förra året. Vad är den största skillnaden mellan 6:an och 5:an och 4:an?

Det som jag kan säga är att många lag i 6:an håller ganska hög klass och hade kunnat klara sig i division 5 utan några problem. Det är alltid avgörande hur bred trupp man har med tanke på skador, avstängningar och resor längre in i säsongen. Det kanske låter komiskt men även i 4:an och 5:an så spelar det stor roll hur laget har skötts under uppehållet, har du mer än halva laget som har varit och gottat sig lite för mycket kan det resultera i en katastrofhöst.

Spelmässigt så upplever jag att det går lite långsammare i 6:an. I division 5 så är det ofta rätt så fysiskt och oslipat och lag som har en spelidé i verkligheten och inte bara på papperet kan lyckas bra. Division 4 är inte mycket bättre kvalitetsmässigt än division 5. Det kan man inte minst se på att många topplag från 5:an klarar sig oftast galant i 4:an. Spelet påminner i många fall om division 5 med lite mindre tid att behandla bollen och större vikt att ha en stomme i varje lagdel.

Du dömer ju även, hur är du själv mot domarna och vad ska man ställa för krav på domarna i 6:an? Eller kan det vara lite så att man får de domarna man förtjänar?

Jag började döma för tre säsonger sedan och även jag har fått blåsa i division 6. Jag har sedan flera år tillbaka en bra attityd mot domarna, det var bland annat en av anledningarna att jag började döma. Jag kunde vara en gnällspik när jag var yngre, men man blir vuxen nån gång. Nu ser man på domarens uppgift på ett helt annat sätt och får en större acceptans för hans beslut under matchen.

Man ska inte glömma att det är en ensam domare som ska hålla koll på offside, om bollen är inne/ute, oschysstheter som sker när han tittar bort, samt utstå en hel del skit från publik och bänkar och spelare. Det är inga optimala förutsättningar. Lagens ekonomi tillåter tyvärr inte tredomarsystem och då måste man acceptera verkligheten att det är en svår uppgift för en domare att se precis allt. Visst finns det skillnader på motivation och engagemang bland domare och det ser man redan långt innan matchstart.

Några kollegor i division 6 som jag vill lyfta fram är Peter Bertlin, Peter Andersson samt Lars Brandin.

Hur hårt satsar du på domarkarriären? Kommer vi se dig i VM eller EM om 10 år?

När det kommer till min egna domarkarriär så är det svårt att säga på vilken arena jag blåser inom 5-10 år.
Jag har haft en lysande utveckling som domare på bara tre år och hoppas att det fortsätter, då det är något som jag verkligen brinner för. Tyvärr så blir man inte yngre, så jag hoppas att SVFF inte anser att jag är för gammal heller om några år =).

Idag är mitt mål att bli elitdomare, men även om det inte blir så kommer jag att stanna inom domarfamiljen i många år.

Om jag inte är helt ute och cyklar har du haft vår tränare Bengt Jeansson som tränare. Hur var han och har du något roligt att berätta om den tiden?

Jag hade nöjet att ha Bengan som tränare under min korta vistelse i Bergsjö IF. En väldigt engagerad tränare med ett gott hjärta. Jag minns att han hade väldigt tuffa träningar på vintern som härdade. Mest låg fokusen på kondition då vi hade många "lirare" i laget som inte orkade mer än en halvlek. Vi sprang kors och tvärs tills man spydde, Bergsjövallen-grus som var känd i Göteborg som den absolut största fotbollsplanen.

Jag vet att jag var omtyckt av Bengan eftersom jag är enligt många en halv-kenyan när det kommer till löpning =).

Du har väl spelat mest på mitten iår. Vem har varit den jobbigast mittfältaren att möta bland de andra lagen?

I år har jag faktiskt spelat både som anfallare och mittfältare och eftersom jag inte har mött alla lag, så kan bilden bli lite vinklad. United Africas mittbackar är inte så roliga att möta, sjukt tuffa och aningen oslipade i sitt spel.
Deras målvakt Solomon Akotun är nog enligt alla från en annan planet. Gårdas Simon La Verghetta är enligt mig den bästa spelaren i division 6A. Alla lag skulle vilja ha en Simon, inte bara för att han har stans coolaste namn! Även Västkustens Aamir Fouad är en skicklig och intelligent fotbollspelare.

Sedan finns det ett antal andra spelare som jag har sett från sidan då jag har varit skadad men inte haft chansen att möta på planen.

Vilket annat lag har imponerat mest på dig?

Laget som har imponerat mest på mig är definitivt United Africa. Helt ärligt så trodde jag inte att de skulle vara med i den absoluta toppen då jag trodde att organisationen skulle vara deras svaga sida.

Sedan blev jag sjukt imponerad av Gårda efter vårt möte på Överåsvallen, många bra spelare på flera positioner. Slutligen Västkusten då vi faktiskt blev helt utspelade på Kviberg. Lag som Västkusten är inte roliga att möta när bollen rullar rätt.

Vilka lag från 6A spelar i femman nästa år?

Nu är det halvlek i serien och vi är med i toppen, men det är otroligt jämn serie. Det blir minst sagt spännande höst att se fram emot. Självklart skulle jag vilja att vi spelar i 5:an nästa år och det är upp till oss att bevisa det.
Det är flera lag som utmanar i toppen men United Africa har visat sig vara väldigt svårslagna. Om inte fler lag lyckas överlista dem under hösten så är det United Africa som kommer att hålla undan hela vägen.

Till sist: Dribbla upp Sean på läktaren ELLER vinna straffsparkstävlingen på träning?

Väldigt svårt att välja. Jag hade en 100% straffstatistik i KIF men efter mitt första straff med FCB och en grym räddning av målisen så var det tack och hej 11 meter.

Att tunnla Sean är alltid kul då han verkar ta med sig träningen hem och en go tunnel sitter som ett ärr till nästa träning =).

Götaholmaren tackar Haris för väldigt intressanta svar och önskar honom och FC Bosona lycka till!


Bosonas Betim Bajrami

Till och börja med hur har din fotbollskarriär sett ut innan du hamnade i FCB och varför blev det just FCB?

Jag började min fotbollkarriär i Gunnilse IS, som 15 åring. Två år därefter gick jag till lokalkonkurrenterna Lärje-Angered och spelade i U-20 serien som fanns då. Jag började även i idrottsprogrammet där jag hade fotboll och samhälle som inriktning. Vi hade 3 extra träningar med Magnus Edlund (en myckte bra talangutvecklare). Efter gymnasiet så sjönk det ner till motionsnivå och har hållt det där sedan dess. Med Stendy IF, Majorna BK, Fothill College och nu slutligen FC Bosona. Det blev just Bosona för att det är nära hem och att jag har/hade två barndomsvänner där. Mirza Dervisevic och Uliks Avdiu som nu är i Marieholm.

Du har ju varit i USA en sväng och spelat fotboll, hur tycker du att fotbollen där skiljer sig från Sverige?

Spelade fotboll på collegenivå. Det är ganska stor skillnad då jag var längsta spelaren i serien och hade det ganska enkelt mot de små mexikanska spelarna. Fotbollsmässigt så anser jag att de är lite efter. Men självförtroendet är högt hos amerikanerna. Vilket är bra för dem. Det var som att de hade brist på splitvision och det gick inte så snabbt när de hade bollen. Men det var en underbar upplevelse att träna i 35 graders värme och spela på berg 2000 meter över havets kant och se moln komma och täcka över hela plan från ingenstans.

Som back har du ju mött en hel del duktiga 6A-anfallare iår. Vem har varit jobbigast att möta?

Detta var verkligen en klurig fråga då det finns så många duktiga spelare. Jag har inte förlorat någon match än med Bosona. Men vad jag har sett så är Kevin från Africa otroligt duktig, samt Samir Abaz i vårat lag. Toni Ceesay och och Fidan Hyseni är även duktiga. Även killen som öser in mål i Gårda. Finns ingen specifik spelare som har vart jobbig. Utan mest lag som vart jobbiga. Det måste ha vart gårdagens match mot Africa där vi fick springa en hel del. Sprang lätt milen igår. Och min kropp är som gummi idag.

Vilket annat lag i 6A har imponerat mest på dig?

Det är United Africa, ingen snack, de spelar bra fotboll, kämpar för varandra och visar sann kämparglöd. Det som krävs för att åstadkomma något i division 6. Men även Olskroken har varit duktiga.

Vad är den största anledningen till att FCB ligger i toppen?

Vi har tränat hårt och vi spelar för varandra, finns inga divor i laget utan vi alla ser oss som en del av enheten och alla har ''vinnarskallar'' (Sean) i laget. Haha.

Är det någon spelare i FCB som du tycker förtjänar extra beröm så här efter halva serien?

Jag måste berömma Benjamin Grozdanic som med sina blott sexton år spelar som en rutinerad division 6 spelare. Men Sean Grebovic mest för en otrolig kämparvillja både som spelare och tränare.

Vilka lag från 6A spelar i femman nästa år?

Det blir tufft. Det är ganska jämt på toppen och vi har en hel del matcher kvar. Kan ej svara på frågan men jag kommer att kriga för mitt lag så att vi kan spela i femman nästa år. Men, men.. man ska inte ta ut något i förhand.

Till sist: Rädda ett skott på mållinjen från Sean ELLER ge Dzani Hodovic en tryckare så han käkar gräs?

Rädda skottet från Sean, då han missade ett fint läge igår mot United Africa. Lite träning där Sean om du nu läser detta. ;-).;)

Vi tackar Betim för hans medverkan!

Även FCB-bloggen verkar ha vaknat till liv. Så vill man hålla lite koll på Bosona så är det bara att klicka HÄR.

---------------------------------------------------------------------

Lär nog bli ännu ett inlägg i morgon med lite tankar från andra 6A-profiler, kanske även en uppdaterad skytteliga...

#6

Kommentarer
Postat av: Stella

Kul att du bloggar! Fortsätt så :)

2011-07-13 @ 02:50:04
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0