Matchfakta & Lekstorpsgranskning!



...suck

Croatias matchreferat hittas HÄR.

-----------------------------------------------------------------------------------

Götaholmaren har inga målskyttar från 2-2 matchen mellan Olskroken och Björndammen men lite korta kommentarer från de båda lagen.

Enligt BBK:s Jimmy Palmqvist gjorde Björndammen en riktig kämpainsats då laget saknade 7-8 ordinarie spelare på grund av skador, avstängningar och folk som hade rest bort. Palmqvist erkänner att det inte handlade om något skönspel men att BBK lyckades krympa ytorna för Kroken och hindra dem från att skapa riktigt farliga lägen.

"En riktigt startk match från vår sida" tyckte alltså BBK:s Jimmy "Palmen" Palmqvist.

Krokentränaren Ray Pantzar hade detta att säga på Krokens hemsida:

Vi gjorde ett riktigt bottennapp mot Björndammen men de andra topplagens matcher gick våran väg så vi är bara två poäng från toppen, vilket är mycket positivt!

---------------------------------------------------------------------

Nu är det dags att höra vad Lekstorp har att säga om den första halvan av säsongen. Götaholmaren har pratat med lagets tränare Ingemar "Ingo" Holm och lagkaptenen Robin Granqvist.


Tränare Holm

Många (bland annat Götaholmaren) trodde på LIF som ett tänkbart topplag. Även om laget börjat komma igång nu så återfinns LIF på en åttondeplats efter halva serien (har klättrat till sjunde efter denna intervju). Vad är orsaken till detta?

Lite oflyt och haft lite svårt att hitta rätt försvaruppställning vi har släppt in för mycket enkla mål helt enkelt. Nu har vi dessutom fått en riktigt bra målvakt plus våran bäste spelare Marcus Pätsi har haft grymt otur med skador hittills.
 
6A har många duktiga lag och spelare. Vilket lag har imponerat mest på dig och varför?
 
Alla lagen har imponerat som ligger i toppen, men inget speciellt mer än någon annan.

Vilka anser du är 6A:s bästa spelare?
 
Alla lag har nån riktigt bra spelare, men Söder och Hellenäs i Kroken, Darmin i Bosona, Hyseni och Toni i Marieholm och Okafor i United är väl mina favoriter eller inte !

Är det någon ur dina egna led som du vill lyfta fram så här efter halva säsongen?

Bland våra egna så har vi varit lite ojämna över lag med vi är sakta på väg uppåt med spelare som kommer att sätta sin prägel på 6 A i höst.
 
Vilka lag från 6A spelar i femman nästa år?

Olskroken eller Bosona spelar i femman nästa år.
 
Götaholmaren tackar så mycket och önskar Ingo och hans Lekstorp lycka till!


Kapten Granqvist

Först, hur har din fotbollskärriär sett ut innan du hamnade i Lekstorp?

Jag började min karriär i Lekstorp som 6-åring och spelade i ett väldigt bra ungdomslag där Jag och Marcus Pätsi spelade tillsammans som bäst var vi när vi var 16. Då vi spelade i Pojkallsvenskan och missade slutspel med bara ett par enstaka poäng. Jag spelade också seniorfotboll från 14 års ålder och debuterade i A-laget som 15-åring. Sedan gick jag vidare till Sävedalen som 18-åring där Magnus Andersson redan spelade. Första året där vann vi div 4 (2005) därefter började jag plugga i Nyköping och pendlade hem för att spela matcher med Lekstorp det var 2006 då vi vann div 6 (jag spelade bara 6matcher).

Året därefter började jag spela i ett div 4 lag där uppe (Hargs BK, de kan ha Sveriges mest seriösa div 5 hemsida med live sändningar från sina matcher) men efter en säsong i mitten på serien så åkte vi tyvärr ut andra året. Direkt efter den säsongen flyttade jag till Göteborg och började spela för Björndammens BK där många killar som jag spelade med i Sävedalen nu spelade.

De hade precis åkt ur div 4 och skulle ta klivet upp direkt, när säsongen sammanfattades hade vi 5 poäng(tror jag) och 72 spelare hade tränat med a-truppen. Istället för att lämna det sjunkande skeppet tackade jag ja till att bli spelande tränare tillsammans med nuvarande tränaren Lars Bernfjord trots att jag endast var 23 år gammal. Vi började lite knackigt men gjorde efter våra förutsättningar en bra säsong och säkrade nytt kontrakt. Då ringde Ingmar Holm och jag hade flyttat ut mot Gråbo så beslutet att knyta ihop säcken var enkelt. Jag kände ju redan tränare och de allra flesta spelarna.

Många (bland annat Götaholmaren) trodde inför säsongen att LIF skulle vara med och kriga i toppen. Efter vårsäsongen återfinns LIF en bra bit från toppen. Vad var det som hände?

Under försäsongen såg allt väldigt bra ut, vi radade upp segrar och allt var precis så enkelt vi trodde det skulle vara med tanke på det spelarmaterial vi har. Vad vi inte visste då var att väldigt mycket hade hänt sedan 2006 och många lag är betydligt bättre än då, kvaliten på alla lag är betydligt bättre nu.

Men som svar på din fråga så trodde vi helt enkelt att vi var så bra att vi kunde ställa ut skorna och inte behövde jobba för varandra. Vi gjorde trots allt tillräckligt mycket mål för att vinna matcherna så vi insåg tidigt att det var i defensiven som vi behövde förändra, efter att testat många olika spelare i försvaret verkar det nu som vi hittat rätt med Samuel och Lubbe i mittförsvaret, de båda har vart riktigt bra de två senaste matcherna då vi endast släppt in ett mål. Sen har vi också förändrat våra utgångspositioner i försvarsarbetet men de taktiska detaljerna vill jag inte avslöja för alla läsare :-).

Men efter våra två raka segrar (tre nu) så har vi återigen tron på oss själva och även om vi placeringsmässigt ligger långt efter så kommer vi om vi vinner mot Västkusten idag vara maximalt 9 poäng från serieledning alternativt 6 poäng från 2:a platsen som borde ge en kvalplats så vi använder oss nu av klyschan en match i taget men med tanke på hur jämn serien är och att alla lag utom Elisedal verkar kunna ta poäng mot alla lag i toppen och vi har besegrat både Götaholm och United Africa så har vi inte gett upp hoppet om en topplacering iår. Men skulle vi inte nå ända upp iår så har vi sedan januari sagt att vårt mål är att nå div 5 nästa år. Vi får inte glömma av att vi inte inte hade varken lag eller tränare för 8 månader sedan..

Nu när ni har mött alla lagen i 6A, är det något lag som imponerat riktigt på dig?

Jag kan inte säga att något lag imponerat på mig, men däremot har kvaliten på serien överraskat, förra gången jag spelade i div 6 så fanns det 1-2 lag som var betydligt bättre än alla andra och sen fanns ett gäng lag i mitten som inte hade något att spela för efter 10 omgångar och sen avslutades serien med 2-3 lag som tampades i botten. Så det är det som överraskat mest på mig såhär långt.

Du sliter ju ganska hårt defensivt, vem har varit jobbigast att möta under vårsäsongen?

Denna frågan går in lite i mitt svar på förra frågan då jag tycker det finns väldigt många bra spelare i de olika lagen men de tre som utmärkt sig mest är Toni Ceesay i Marieholm och Darmin Muslimovic i Bosona men jag måste också framhålla vår egen Marcus Pätsi som jag möter två gånger i veckan. Jag tror inte jag överdriver om jag säger att en frisk Marcus är seriens bästa spelare offensivt då han både är målskytt, targetplayer och förhållandevis snabb i djupled, tyvärr har han vart väldigt skadedrabbbad under våren.

Marcus Johansson, som hade mest kort förra året, ligger bra till även iår. Är han verkligen så ful eller har han bara otur när han spelar?

Vad gäller Marcus Johansson så är det en riktigt bra fotbollsspelare som ofta får mycket tuffa smällar mot sig, detta i samband med hans heta temperament gör att han emellan åt spelar ovårdat, det är ingenting varken jag eller Marcus kan säga någonting om så att säga att det är otur är en överdrift men jag tycker heller inte man kan göra det så enkelt för sig som att säga att han är seriens fulaste spelare. För jag har mött många spelare iår som stämplar, boxas och pratar om otrevliga saker när bollen är långt bort. Dessa saker tycker jag helt klart är värre än att gå in tufft i en duell när man precis fått en tuff tackling mot sig. Dock vet Marcus med sig att det inte gynnar honom att reagera som han gör och jag tycker jag ser en förändring hos honom redan nu och skulle bli förvånad om han drar på sig lika mycket gula kort til hösten.

Många spelare i 6A har goa smeknamn, men eran "Pastorn" måste vara ett av de skönaste? Är det så enkelt att han farsa är Pastor?

Pastorn
kan nog absolut räknas in som ett av de fräckaste smeknamnen men det är inte så lätt som att varken han själv eller hans far är pastor utan det uppkom under tiden då Helge Fossmo prydde löpsedlarna. Fredrik Abrahmsson var då klädd i mörka kläder med något som liknade en vit krage och använde även glasögon, detta tillsammans med hans svarta bil samt de yttre omständigheterna gjorde att han blev Fredrik "Pastorn" Abrahmsson med hela Lekstorrps IF, nu även hela Gråbo!

När Bergum gick upp förra året blev ni det enda laget kvar "utanför" Göteborg (eller iallafall lite längre utanför). Är det en fördel eller nackdel?

Att vara det enda laget i kommunen i div 6 borde vara positivt då de spelarna från Lerum, Stenkullen och Floda som vill varva ner endast har oss som alternativ. Dock har vi inte sett den reaktionen ännu då det är första året för Stenkullen uppe i div 4. Men samtidigt är vi vana vid många derbyn och givetvis saknar man dem fajterna!

Till sist: Tunnla din bror på tvåmål ELLER ge Sebastian Fransson en riktig tryckare?

På den sista frågan måste jag svara att det roligaste hade vart att tunnla min egna bror, trycka till Sebbe gör jag på varje träning och det är fruktansvärt roligt. Men tunnla någon det har jag nog aldrig gjort så det hade vart ännu roligare, speciellt då min bror såklart!

Till sist vill jag passa på att önska alla spelare och ledare en skön fotbollsemester!

Vi tackar Robin för att han tog sig tid och svarade på våra frågor och löste mysteriet med Pastorn!
    
----------------------------------------------------------------------

Nu går Götaholmaren på midsommarledighet och knäcker en kall...



Kan bli någon uppdatering imorgon men räkna inte med att den kommer särskilt tidigt!

Götaholmaren önskar alla en trevlig midsommar och ta hand om er...

#6





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0